marți, 11 septembrie 2012

Povești second-hand: Fasole, copiii și poporul



Fasole e un câine pe care nu-l cunosc. Dar povestea asta mi-a fost livrată pe facebook chat și telefon, în direct,  în felul acela care te trezește brusc într-un alt film, în care nu ți se pare potrivit să te găsești.
Alba Iulia, oraș mic și liniștit, Ardeal, oameni molcomi și cumsecade (chiar, cum se cade?). Ai zice (eu ziceam…) că e un loc perfect pentru crescut copii. Încă nu a început școala. Copiii sunt pe la bloc, cu cretă, minge, elastic și ce mai fac ei zilele astea. Și cu un lighean pentru spălat câinele Fasole. Un cârd întreg de copii de diverse dimensiuni, nu prea mari.
Și…
Zarvă mare, schelălăit de câine și plânsete de copii. Gălăgie extremă pentru ora de liniște. Cristina iese și ea afară să vadă ce se petrece. Primul gând, evident, e că un câine mușcă un om. Ceea ce face din asta un fel de știre, pentru că aici, omul dorea să muște câinele. Copiii urlă, dar apucă să îi spună Cristinei printre sughițuri că un om, bunic de copilă aflată taman la fața locului, l-a smuls pe Fasole din brațele unui băiat și a zis că îl omoară (ulterior am aflat că și pe câine și pe băiat, dar acest amănunt e deja third hand). Copiii urlau în cor, omul a dat cu cățelul de pereți ceva vreme, în fața copiilor, după care a dispărut, cu tot cu cățel. S-au adunat oamenii ca la circ, respectiv ca la copiii urlători. Și nimeni nu făcea nimic. Sau ba da, niște pensionari făceau ceva. Respectiv le ziceau copiilor să plece să plângă pe la alte blocuri. Nici eu, nici Cristina nu știm ce au văzut exact copiii ăia și ce a făcut omul cu câinele Fasole. Dar plângeau deja de o oră întreagă. Cu cădere de calciu și hohote puternice pe alocuri. Trebuie că erau speriați rău, că altfel nu îmi pot imagina. Aveau 7,8, 10 ani, nu erau din ăia care plâng numai pentru că plâng ăilalți de lângă ei și se formează un trend. Fetița al cărei bunic tocmai dorea să îl extermine pe nenorocitul de Fasole plângea mai abitir ca toți și își cerea scuze de la alți copii pentru ce face bunicul ei. Cristina a sunat la Poliție, eu mândră că am o sora justițiară am susținut-o până la capăt. În așteptarea Poliției, copiii îi spuneau omului criminal și că va merge la închisoare și nepoțica omului își punea mâinile la urechi să nu audă. Mă doare pe dinăuntru un pic când îmi imaginez asta. Cristina îi spunea că nu va păți nimic bunicul, dar că trebuie să știe că nu e frumos ce a făcut. Nu știu dacă a ajutat. Bătrânii se plângeau de copii (că fac gălăgie) și de Fasole, care cică lătra la ei (deci să moară, nu?).  
A venit Poliția și taberele erau acolo. Pensionari vs. Copii. Și Cristina mea cu telefonul, singura care a dat declarații. Și dovada, omul s-a șters de sânge pe cabina telefonică. Și copiii care se bucurau că ei au câștigat, nu bătrânii. Și care i-au mulțumit Cristinei. Între timp, apar părinți de pe la job-uri. Aud ce se întâmplă și nu intervin cu nimic. Nu li se pare nimic în neregulă că pruncii lor tocmai au fost abuzați psihic. Nu li se pare nimic greșit că un cineva decide el așa să șocheze niște copii omorând un câine. Indiferent dacă în final a făcut-o sau doar a amenințat cu asta. Își iau copiii în casă să le dea de mâncare și să scape de vacarmul de afară. Atât. Poliția… cică erau niște domni amuzați. Cristina a declarat și s-a retras în casă. A auzit că omul ar fi primit o amendă. Măcar atât. Bătrânii au continuat să se plângă – copiii fac gălăgie și câinii latră. 
Cristina se teme că s-a pus rău cu toți vecinii, se teme că omul denunțat îi va face ceva și de-astea. Pe bună dreptate, poate. De asta e complicat să iei atitudine, dacă ar fi simplu, ar face-o mai mulți. Nu toți sunt făcuți pentru justiție socială (să fie justiție animală în cazul acesta?). Dar Cristina mea e și asta mă face să mă simt mai bine relativ la viitor.
Nu mai știm azi dacă Fasole e încă în viață. Ar fi trebuit să facă baie, copiii erau pregătiți să îl aranjeze. Nu știm nici câți părinți s-au revoltat și câți a zis că astea-s mofturi de copii. Nu știm (încă, that is!!!) ce face Primăria din Alba în privința câinilor comunitari. Nu știm nici câți copii visează în noaptea asta câini schelălăind loviți de oameni.
Un om deștept mi-a zis odată că poziția oamenilor față de câinii comunitari îți dă indicii foarte clare despre poziția acelorași oameni față de alte chestiuni de politică publică. Dacă un câine mușcat de om e o știre, un câine mușcat de om în fața unor copii ar trebui să fie cel puțin un semnal de alarmă. Și deși mi-a devenit drag Fasole, asta nu e despre drepturile animalelor la viață. E despre cum îți educi copiii, e despre imaginile și normele cu care îi obișnuiești de mic, e despre violență împământenită, e despre valori și despre atitudini. Și e trist.

Un comentariu:

Cristina spunea...

Update: Fasole e teafar :) Copiii inca imi multumesc pentru ca i-am sustinut si ma tin la curent cu starea lui Fasole. A doua zi dupa intamplarea cu pricina au pus bani mana de la mana si au dus cainele la veterinar, l-au spalat si vaccinat. Sunt niste draguti :) In rest, razboiul dintre batrani si copii e permanent. Copiii cu joaca, batranii cu urlatul si trimisul la alte blocuri...ca doar ei nu si-au cumparat masina ca s-o loveasca copiii cu mingea :( sad